onsdag 18. juni 2014

lavkarbo sweet chilli saus


Jeg simpelthen elsker sweet chilli-saus...
men de aller fleste man får kjøpt er jo proppfulle av sukker.
Derfor har jeg laget min egen oppskrift og den ble minst like god som de man får kjøpt i butikken.
dette er en forholdsvis liten porsjon,så neste gang lager jeg en større porsjon..

3 tomater
2 fedd hvitløk
1 ss hakket,frisk ingefær
2 hele chilli(røde)
1/2 liten løk
1 dl klar edikk
1,5dl vann
1 ss balsamico vinedikk
1 ts chillipaste
2 ss matolje
1 klype salt
4ss tagatesse
hakk tomater,hvitløk,ingefær, løk og chilli. fjern hinner og frø fra den ene chillien,men behold hinner og frø i den andre.



varm olje i en passende kasserolle og tilsett løk, hvitløk og chilli.
la dette surre på middels varme i 2-3 minutter,slik at smakene kommer godt frem.
tilsett deretter resten av ingrediensene og la det småputre til sausen er blitt tykk og fin(ca 30min)
kjør sausen jevn med en stavmixer og hell sausen på et egnet glass.



nå kjenner jeg bare at jeg gleder meg til middag...mmmmmm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar