mandag 11. august 2014

KYLLINGSUPPE M/CHILLI OG INGEFÆR



Da har vi kommet et stykke ut i august måned og mange er ferdige med årets sommerferie.
Uken byr på mye regn i store deler av landet,hvertfall her på østlandet....
Nesten litt høst over været nå, etter en uvanlig varm sommer,så da synes jeg det passer godt med en deilig suppe.
Så i går lagde jeg en god kyllingsuppe, og noe som slår meg nesten hver gang jeg står over grytene og lager suppe, er at det er jo så enkelt og tar jo så kort tid,så hjemmelaget suppe er fin hverdagsmat man kan lage etter jobb. max 30min og man har en smakfull og god suppe...

så over til oppskriften:
1 stor løk
1 rød chilli
2 fedd hvitløk
1 ss finhakket,frisk ingefær
1 gulrot
2 ss matolje
1 ts karri
1 liter vann
4 ss kyllingfond
2-3 kyllingfileter.
3 dl kremfløte
1 klype timian
havsalt
pepper

start med å hakke løk, finhakke hvitløk,chilli(fjern hinner og frø) , ingefær.
kutt gulroten i fine staver.
Strimle kyllingfiletene i passende biter.
varm oljen i en egnet kjele sammen med karri.
tilsett løken og fres dette i 2-3 min.
tilsett hvitløk,chilli,ingefær og gulrotstavene. Fres dette videre i 2-3 minutter.
tilsett så vann,kyllingfond og fløte.
Når ddette kommer i kok,så tilsettes den strimlete kyllingfileten.
la det stå og småkoke i 10min.
smak til med havsalt,pepper og timian.
bon apetit!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar