tirsdag 26. august 2014

SJOKOLADEPUDDING M/ VANILJESAUS




Sjokoladepudding m/ vaniljesaus må vel være en av de mest populære dessertene?
da tenker jeg på familiemessig..det er jo ofte noe både store og små liker...
mine oppskrifter er også helt uten tilsatt sukker...mmmm
Om jeg skal si det selv, så ble resultatet utrolig godt
dette er en stor porsjon,jeg vil anslå aty man kan få ca 10 porsjoner ut av oppskriften...men klart,det kommer jo an på størrelsen på porsjonene.
nå er det jo slik at dessert er jo noe man bare skal ha en liten porsjon av,hvis man klarer å bare forsyne seg en gang da...det gikk dårlig her i heimen :)

SJOKOLADEPUDDING:
5 dl kremfløte
3 dl vann
0,5 vaniljestang
50 g kakao
50 g tagatesse
5 plater gelatin



Legg gelatinplatene i kaldt vann i min. 10minutter.
skrap frøene ut av vaniljestangen.
ha fløte,kakao,tagatesse og frøene fra vaniljestangene i en egnet kjele. kok dette opp ved stadig omrøring.
la det koke min. 5 minutter.
Klem ut overflødig vann av gelatinplatene og tilsett dette i kjelen(etter du har tatt den av platen.
pisk godt så du er sikker på at all gelatinen har løst seg opp.
hell blandingen over i en serveringsbolle,eller om du heller velger å ha det i porsjonsglass.
la sjokoladepuddingen få avkjøle seg litt før du setter det kaldt.
Sjokoladepuddingen kan med fordel lages dagen før du skal servere den,men kan selvfølgelig også serveres samme dag, men trenger noen timer på å stivne skikkelig..
Har man sjokoladepuddingen i porsjonsglass stivner den jo raskere...



VANILJESAUS:
3 dl kremfløte
1 stor vaniljestang
40 g tagatesse
5 eggeplommer.

separer eggene,og ha eggeplommene i en bolle. kanskje du skal bake noe og trenger eggehvitene....?

skrap ut frøene fra vaniljestangen.
ha alle ingrediensen, utenom eggeplommenee i en kjele, bruk også selve vaniljestangen da den gir en god del smak.
la blandingen få et oppkok og la det småputre 5min.
ta kjelen tilside og fisk ut vaniljestangen.
tilsett eggeplommene i flere omganger og pisk godt.
hell vaniljesausen over på en liten mugge eller lignende og kjøl av...eller nyt den med en gang :)

Denne desserten er et populært innslag her i heimen, og tipper den vil bli det hos deg også.
enjoy

desverre ble ikke bildene så bra,men lover at smaken er det ingenting i veien med.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar