fredag 1. august 2014

SUKSESSTERTE



jeg har sett at det florerer med oppskrifter på lavkarbo-suksessterte på nettet, og fant ut at jeg vil lage min egen versjon.
Dette ble en suksess hjemme hos oss...Før jeg smakte på kaken,tenkte jeg at dette er nok en kake som må bakes mange ganger for å få justert oppskriften til den blir bra...dette viste seg å være helt unødvendig da jeg traff på første forsøk,og sånt er jo veldig gøy...

Først litt om ingrediensene jeg bruker:
jeg bruker hasselnøttmel og mandelmel,dette er noe jeg kjøper i sverige,fordi det er jo så mye billigere der.
Får man ikke tak i hasselnøttmel kan man jo male hasselnøtter selv,for hasselnøttmel er jo netopp malte hasselnøtter.
Hva angår mandelmel,så får man kjøpt finmalte mandler i helsekosten,dette er litt dyrt,så man kan jo velge selv om man vil male mandlene selv eller kjøpe det i helsekosten evnt. på nett hos funksjonellmat.
Når det gjelder søtning..altså erstatning til sukker,er det mye å velge mellom, vet at en del bruker sukrin, dette bruker ikke jeg da det gir en kald,litt metallisk smak...
Jeg bruker tagatesse,som jeg kjøper i helsekosten, denne søtningen har ikke noen bismak og har gode bake-egenskaper.

Så over til oppskriften:

nøttebunn:
6 eggehviter
100g tagatesse
100g mandelmel(finmalte mandler)
100g hasselnøttmel (finmalte hasselnøtter)
2 ts bakepulver



Start med å skille eggene,spar på eggeplommene da de skal brukes i kremen.
pisk eggehviter og tagatesse stivt i en kjøkkenmaskin i min.5 min.
bland i de andre ingrediensene med en slikkepott forsiktig slik at ikke alle luften går ut .
smør en 26cm kakeform godt med smør og fordel røren i formen.
stek kaken på 160 grader i ca 35min. etter ca 20min kan du legge et bakepapir oiver kaken så den ikke blir for mørk.
Avkjøl kaken i kakeformen.Bruk en kniv og løsne kaken fra kantene.

GUL KREM:
6 eggeplommer
1 dl kremfløte
frøene av 1 vaniljestang
50 g tagatesse
125g smør,tine
start med å skjære smøret i terninger og la det stå fremme så det blir romtemperert.
Ha eggeplommer,fløte, frøene fra vaniljestangen og tagatesse i en kjele og varm opp blandingen på svak varme.
rør hele tiden.
det skal ikke koke,men bringes opp til kokepunktet. da skal kremen være tjukk. har den ikke blitt tjukk,så tar du kjelen tilside og rører litt og setter kjelen tilbake på platen igjen til kremen er tjukk.
Når kremen er ferdig, så rører du smøret inn i kremen,litt og litt om gangen.
La kremen avkjøle seg ørlite før du smører den utover kaken,som fortsatt står i kakeformen, og sett dette i kaldt i 2-3 timer

.
da er kaken klar til å nytes.
Denne kaken er også ypperlig å fryse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar